PRACOVNĚPRÁVNÍ ASPEKTY

PRACOVNĚPRÁVNÍ ASPEKTY

Poskytování služeb v rámci outsourcingu lidských zdrojů spočívá zpravidla ve vyslání konkrétního spolupracovníka k výkonu práce přímo v sídle klienta, nebo v místě, které je klientem určeno jako cílové pro poskytovanou službu. Na tento fakt jsme pochopitelně schopni pružně reagovat i v pracovněprávní rovině.


Při poskytování služeb (outsourcingu HR), dochází samozřejmě nejčastěji k nutnosti přítomnosti zaměstnanců naší společnosti či spolupracujících subdodavatelů přímo v sídle klienta (příp. v místě klientem určeném), přičemž osoby poskytující služby, se stále řídí především pokyny svého zaměstnavatele či kontraktanta (tedy naší firmy, poskytující outsourcing našich zaměstnanců nebo našich spolupracujících subdodavatelů). Může se potom jednat o krátký výjezd, nebo o delší působení vyslaných osob mimo sídlo naší firmy či našich subdodavatelů (tedy původní místo výkonu práce).

V případě specifického druhu práce, a dále dle požadavků klientů, jsme rovněž schopni zajistit outsourcing lidských zdrojů prostřednictvím kvalifikovaných a prověřených spolupracujících fyzických osob - nezávislých podnikatelů, kteří dlouhodobě spolupracují jak s naší společností, tak současně i s našimi dalšími subdodavateli.

Základem našeho modeluje, že zaměstnanec zůstává stále v pracovním poměru ke svému původnímu zaměstnavateli, a spolupracující subdodavatel si zachová původní obchodní smlouvu, tedy je zachována spolupráce na základě nezměněné, původní pracovní či obchodní smlouvy. Výše zmíněný aspekt se projeví v pracovněprávní rovině výhradně ve změně místa faktického výkonu práce, časový aspekt zase v dočasnosti této změny.

Pro úspěšnou praxi naší společnosti, ale i pro naše klienty, je pochopitelně zejména podstatné, jak je náš shora uvedený model interpretován orgány státní správy, a zejména kontrolními orgány.

Dle recentních výkladů a stanovisek Ministerstva práce a sociálních věcí k §14 Zák. č. 435/2004, Sb., O zaměstnanosti, v platném znění, kterými naše společnost disponuje, česká legislativa umožňuje fakticky dvě možnosti vyslání zaměstnance k jiné právnické nebo fyzické osobě (české i zahraniční), aniž by takový model byl považován za tzv. zprostředkování zaměstnání (tj. dočasné pňdělení zaměstnance agenturou práce k uživateli), které vyžaduje na straně agentury práce zvláštní povolení, a na straně klienta / uživatele uzavření výhradně pracovněprávní dohody o dočasném přidělování zaměstnanců.

  • vyslání na pracovní cestu
  • uzavření dohody mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem o změně místa výkonu práce

Právě druhý, shora uvedený model, který je uznán českým ministerstvem, využíváme v modelu naší společnosti.

Přitom je třeba mít na zřeteli zejména tu skutečnost, že zaměstnanec v rámci outsourcingu lidských zdrojů, dle smluvního i faktického modelu naší společnosti, stále koná práci pouze pro svého původního zaměstnavatele, jeho jménem a pod jeho vedením, byť výsledky této práce využívá klient - tj. jiná fyzická či právnická osoba, ke které byl zaměstnanec vyslán - a to na základě obchodní smlouvy mezi klientem a zaměstnavatelem.
Jestliže se pak jedná o vyslání spolupracujícího subdodavatele, je aplikace modelu outsourcingu ještě jednodušší, neboť v rámci subdodávky je uzavřena obchodní smlouva o poskytování služeb právě prostřednictvím nezávislého subdodavatele.

Z pohledu kontrolních orgánů státu se ukázalo jako nejpodstatnější, že outsourcing lidských zdrojů zajišťovaný naší společností, je faktickým vztahem mezi dvěma podniky, kdy dodavatel potřebuje (a využívá) pro dodávky služeb převážně zaměstnance zaměstnávané v řádných pracovněprávních vztazích naší společnosti.

PRACOVNĚPRÁVNÍ OCHRANA ZAMĚSTNANCŮ

Potencionální námitka, že v rámci poskytování služeb (outsourcingu lidských zdrojů) jde o skryté obcházení pracovněprávní ochrany zaměstnanců, tedy v žádném případě neobstojí.
Je pravdou, že v případě outsourcingu HR je jedním z důsledků tohoto modelu nepoměrné zvýšení flexibility pracovních míst, ale tato nepopiratelná výhoda pro klienty není prováděna na úkor zaměstnanců. Ti jsou zaměstnáni ve zcela normálních pracovněprávních vztazích, a požívají tím všech výhod ochrany zaměstnanců. Zaměstnanecké riziko padá zcela na bedra dodavatele - naší společnosti.

Navíc zaměstnáváme takové spolupracovníky, kteří si flexibilitu svých pracovněprávních vztahů oblíbili, a často se dožadují již při přijetí do pracovního poměru vysílání k různým klientům, neboť je tím minimalizována rutina jejich pracovních činností.

Jestliže využíváme pro naši spolupráci na výslovné přání zákazníků rovněž nezávislých podnikatelů - fyzických osob, pak všechny tyto osoby splňují smluvně, ale především fakticky, definici tzv. nezávislé práce.

Všichni cizinci spolupracující s naší firmou, pak samozřejmé disponují po celou dobu vyslání ke klientovi příslušnými a platnými povoleními, vyžadovanými jak k pobytu na území ČR, tak i povoleními k zaměstnání a/nebo k podnikání na území ČR.